13. juni 2022

Dagens kunde

Hvordan handler dagens forbruker på nett? Her kan du lese litt om hvem de er og hvilke nettbutikkfunksjoner som kan hjelpe deg å møte deres behov.

Hva kjennetegner dagens forbruker på nett, og hvilke nettbutikkfunksjoner kan hjelpe deg å møte deres behov?

Netthandelen har hatt en eventyrlig vekst de siste årene og koronapandemien gjorde at det nok en gang ble satt nye rekorder. For første gang så vi at fysiske varer var det vi handlet mest av på nett, og nye bransjer ser ut til å lykkes. For eksempel klikker vi hjem blomsterbuketter uten at vi har behov for å lukte på de først. Vi har også blitt mer åpen for virtuelle løsninger, som å trene etter en video hjemme i stua eller å se et teaterstykke live fra sofaen. Flere mener at disse handlevanene er permanente og de nyeste tallene fra Statistisk sentralbyrå viser oss at selv med åpne fysiske butikker øker netthandelen fortsatt. 

 

Hvorfor handler vi på nett?

For å forstå hva vi bør tilby forbrukere ser vi på hovedgrunnene til at nordmenn velger netthandel. For noen knappe år siden var de fleste i hovedsak ute etter å spare penger på netthandelen, men i dag er det to grunner som betyr mer: bekvemmelighet og at det er et større utvalg. 

1. Praktisk/lettvint

2. Større utvalg

3. Lavere priser

4. Enkelt å sammenligne priser

5. Spare tid

6. Ikke avhengig av åpningstider