13. juni 2022
Dagens kunde
Hvordan handler dagens forbruker på nett? Her kan du lese litt om hvem de er og hvilke nettbutikkfunksjoner som kan hjelpe deg å møte deres behov.
Hva kjennetegner dagens forbruker på nett, og hvilke nettbutikkfunksjoner kan hjelpe deg å møte deres behov?
Netthandelen har hatt en eventyrlig vekst de siste årene og koronapandemien gjorde at det nok en gang ble satt nye rekorder. For første gang så vi at fysiske varer var det vi handlet mest av på nett, og nye bransjer ser ut til å lykkes. For eksempel klikker vi hjem blomsterbuketter uten at vi har behov for å lukte på de først. Vi har også blitt mer åpen for virtuelle løsninger, som å trene etter en video hjemme i stua eller å se et teaterstykke live fra sofaen. Flere mener at disse handlevanene er permanente og de nyeste tallene fra Statistisk sentralbyrå viser oss at selv med åpne fysiske butikker øker netthandelen fortsatt.
Hvorfor handler vi på nett?
For å forstå hva vi bør tilby forbrukere ser vi på hovedgrunnene til at nordmenn velger netthandel. For noen knappe år siden var de fleste i hovedsak ute etter å spare penger på netthandelen, men i dag er det to grunner som betyr mer: bekvemmelighet og at det er et større utvalg.
1. Praktisk/lettvint
2. Større utvalg
3. Lavere priser
4. Enkelt å sammenligne priser
5. Spare tid
6. Ikke avhengig av åpningstider
Gjør det enkelt å sammenligne
Å kunne sammenligne produkter og tjenester på en enkel enkel og effektiv måte er en av de store fordelene til nettbutikker. Kunden sier ikke "jeg skal bare innom konkurrenten, så kommer jeg tilbake en annen dag". Med få tastetrykk kan de sammenligne produktene og finne tilbudet som passer best. En mye brukt metode for å finne riktig pris er Prisjakt. Inne i selve nettbutikken bør du tilby Produktsammenligning.
Levering
Det er bekvemmelighet som er hovedårsaken til netthandel. Her vil dermed levering spille en stor rolle. Vi ønsker at leveringen går raskt og at man får velge et bekvemmelig sted å hente ut pakken. Bestilling og levering på samme dag er noe vi vil se mer av i tiden fremover.
Et annet bekvemmelighetspunkt i leveringsprosessen er å la kunden følge med på reisen. Her kan vi tilby Sporingskode. Dette er informasjon som tidligere kun var tilgjengelig for fraktselskapet, men som er forventet av kunden i dag. Her vil vi også se endring av leveringsted i større grad. Det betyr at du kan velge å få pakken levert til hytta, selv om den egentlig allerede er på vei hjem til deg. Møt kunden med Alternative leveringsadresser.
Enkel utsjekk og sømløs betaling
Enkel utsjekk betyr får tastetrykk. La kunden slippe å finne frem kredittkortinformasjon og annen informasjon ved kjøp. Sørg også for at det ikke kommer ny informasjon i utsjekk, slik som fraktpriser. For høy fraktkostnad er en av hovedgrunnene til forlatte handlekurver på nett. Vær tydelig - tidlig.
Forbrukere ønsker en rask og enkel betalingsprosess. Du kan gjøre det enkelt for kundene å bruke penger ved å tilby de foretrukne betalingsløsningene. Nordmenn betaler mest med kort og Vipps, men andre betalingsløsninger vokser også. Vi hjelper deg med de populære betalingsløsningene: Paypal, Nets Easy, Vipps Hurtigkasse, Klarna Checkout og Manuell faktura.
Dersom du ønsker å selge varer internasjonalt hjelper vi deg også med Valutahåndtering. Hver dag du ikke tilbyr betalingsløsningene kundene dine ønsker, mister du de.
Abonnenter
Hjelp tilbakevendende kunder med en lettvint handel gjennom å tilby abonnenter. Her kan du tilby Plankjøp og Abonnementfunksjon på produktene dine.
Husk mobilen
Det meste av netthandel kommer fra mobil og noe også fra nettbrett, altså mindre skjermer. Sørg derfor for å optimalisere handleopplevelsen for mobilforbrukere, og øk salget.
Er det en ting du skal ta med deg videre er det: Gjør det enkelt å handle hos deg!
Du vil kanskje like: Hvorfor avbryter kunden kjøp?
Kilder:
Nets, Norsk e-handel 2021
Statistisk sentralbyrå, Netthandelen høyere enn noen gang, 2021