14. juli 2022

Frakt i nettbutikken

Hva har frakten å si for kundeopplevelsen i nettbutikken?

Vi har vel alle på et tidspunkt opplevd å stoppe opp i en kjøpsprosess på nett når vi kommer til utsjekken. Pris, leveringstid, betalingsløsning, mangel på info, ja årsakene kan være så mangt. Forlatte handlevogner er et trist og dessverre et vanlig syn i e-handelsverden, og hverken tilbyder eller kunde ønsker dette og den forspilte muligheten det representerer.

Ifølge norsk e-handelsrapport fra 2021 er det tre hovedgrunner til at forbrukerne forlater handlevognen: enkelhet, fleksibilitet og, du gjettet riktig: fraktkostnader. Sistnevnte er faktisk den viktigste grunnen til at kunden avbrøt et kjøp: at pris inkludert fraktkostnader ble for høy.

 

Informer tidlig

Frakt og åpenhet henger tett sammen. De færreste liker vel overraskelsesmomentet rundt fraktkostnader når man er klar for å handle og prisen som dukker opp plutselig strider imot forventningene man hadde til prisen i utgangspunktet. Sånn sett er det nok en dårlig idé å skjule fraktkostnaden frem til siste øyeblikk – opplys heller om eventuelle fraktkostnader tidlig i kjøpsprosessen. På den måten sparer du potensielle kunder for den ubehagelige overraskelsen.

 

Fraktpriser

Som rådgivende part er det vanskelig å komme med en fasit på dette med frakt. På kontoret blir frakt ofte omtalt som nettbutikkens akilles. Grunnen er fordi det kan være vanskelig å finne en fasit på hvordan man løser det både på en forretningsmessig og kundevennlig måte. Skal man ha fast frakt, fri frakt, frakt etter vekt, geografisk beliggenhet, fri frakt over et visst beløp? Mulighetene er mange, og det kan være vanskelig å finne den absolutte «best practice».

Vårt beste tips? Aksepter at du taper litt og vinner litt. Om du taper noen kroner på en ordre gjør ikke det noe om du tjener noen kroner på en annen. Fokuser heller på å gjøre det enkelt for kundene dine – det viktigste er at de faktisk fullfører kjøpet.

 

 

Integrerte fraktløsninger

Kréatif tilbyr integrasjon mot fraktløsninger. Gi kundene dine valgmuligheter samtidig som du gjør det enklere å administrere. Les mer om våre integrasjoner her.