06. juni 2019
Viktigheten av en identitet
En profilmanual er retningslinjer for hvordan en merkevareidentitet skal brukes i ulike sammenhenger, slik at det oppstår en rød tråd gjennom alt materiell.
Hva er en profilmanual og designprofil?
For å skape en identitet trenger du en profilmanual og designprofil. En profilmanual er retningslinjer for hvordan en merkevareidentitet skal
brukes i ulike sammenhenger, slik at det oppstår en rød tråd gjennom alt materiell.
Den viktigste funksjonen med manualen er å fortelle hvordan logo, farger og typografi skal brukes riktig. Så kan man bygge videre, med design av ikoner, bildestil, visittkort, språkbruk, brevark, nettsider, annonser og mer.
Identitetshåndbok, profilhåndbok, designguide, brand book er også andre navn en profilmanual er kjent for. Kjært barn har mange navn som det sies, men hensikten er lik: Fortelle og vise hvordan en logo og dets tilhørende designelementer skal brukes for å fremstå helhetlig.
Bli gjenkjent
Det er ikke nødvendig å vise for eksempel Rema 1000 sin logo sammen med Æ, Nike med sin “Svosj” eller McDonalds med sin “M”. Dette er fordi vi kjenner igjen designprofilen deres. Derfor er det viktig å ha et sammensatt uttrykk fra starten, fordi det tar lang tid å bygge opp evnen til å kjenne igjen en designprofil. Når din bedrifts målgruppe kjenner igjen identiteten din blir du minneverdig.
Det er det som kan gjøre den lille forskjellen når noen har bruk for tjenesten din. Å bli husket og gjenkjent på markedet er alfa omega for bedrifter i dag
Ta det rolig, en profilmanual utvikles som oftest over tid
Det er nærmest umulig å forutsi alle bruksområder til en logo og dets elementer (identitet). Derfor er det lurt å inngå en avtale med designeren minst et halvt år etter lansering av identitet, for å ha muligheten til å analysere, diskutere, revidere og utvikle profilen. På denne måten ivaretar designeren profilens funksjon og estetiske uttrykk, mens de ansatte påvirker retningen slik at de får det de har behov for. Både designeren og de ansatte ønsker å tilpasse profilen til sine behov, slik at den er lett å bruke og forståelig.
Over tid er hensikten med en profil at de ansatte i et firma skal bruke profilen selv i all markedsføring. Alternativet er å bruke fast(e) designere til dette i all tid. Det du ikke ønsker, er folk som gjør som de vil og at profilen og identiteten forsvinner – og ingen bruker den.
Noen få regler er ofte nok
De største bedriftene har ofte profilmanualer som inneholder flere hundre sider. Men, man kommer langt med noen få regler. Sats på det viktigste først: definer hvilke farger dere skal bruke, hva slags skrifttyper dere skal ha og hvordan bildene skal framstå.