06. juni 2019

Hvordan nå ut med innhold

Et vellykket nettsted er alltid tuftet på en webstrategi som er knyttet til dine forretningsmål.

I strategien definerer du hvem målgruppen din er, hva de ønsker å oppnå med besøket, samt hva du ønsker at de skal gjøre der. Dette krever innsikt i hvem brukerne er.

Det som kommer ut i andre enden av strategiprosessen, er et nettsted som evner å presentere riktig innhold til riktig persona til riktig tid. På et overordnet nivå kan vi dele innhold inn i to kategorier: Kjerneinnhold og overbevisende innhold.

Overbevisende innhold (for de 96 prosentene som må hjelpes videre)

Overbevisende innhold er informasjon som har til hensikt å lede potensielle kunder videre i kjøpsprosessen. Grunnene til at hoveddelen av dine webbesøkende ikke er klare til å kjøpe, kan være mange:

  • de har helt nylig oppdaget at de har et problem eller en mulighet
  • de føler ikke at de må finne en løsning akkurat nå
  • de har ikke definert problemet sitt godt nok, og vet derfor ikke hva de trenger
  • de har uavklarte spørsmål som hindrer dem i å ta en beslutning
  • de har ikke skaffet seg oversikt over alle løsninger som finnes på markedet
  • de har ikke budsjett akkurat nå, men planlegger kjøp i fremtiden
  • de er nødt til å bygge opp argumentasjon for å få samtykke fra ledelsen
  • og så videre …

Det du må gi til denne gruppen er altså hjelpsomt innhold. Innhold som svarer på spørsmål de har akkurat i den fasen av kjøpsprosessen hvor de er akkurat der og da. Er du ansvarlig for vintersport i XXL eller Intersport, kan en slikt spørsmål fra en fersk slalomkjører i evalueringsfasen være: «Hvor lange må slalåmskiene være?» Eller: «Bør jeg velge carvingski eller Twintip?» For en huseier i erkjennelsesfasen kan spørsmålet for eksempel være: «Hvordan fjerne mose fra plenen?»

Folk har helt ulike forventninger til firmanettsteder og for eksempel nettaviser. En nettavis besøker de om og om igjen fordi de vet at det er nytt stoff der hver gang de kommer inn. Det er ingen nettaviser som har den samme toppsaken 17 dager på rad – slik det er med mange bedrifters nettsteder. En bruker har derfor ingen innebygget motivasjon for å gjenbesøke en firmaside. Tanken om at man hele tiden må publisere nyheter på hjemmesiden er helt feilslått, mer basert på tradisjon enn logikk.

Oppsummert
Få først på plass kjerneinformasjon om det du tilbyr. Publiser gjerne bedriftsnyheter på hjemmesiden og distribuer dem til kunder via et nyhetsbrev. Bygg deretter opp en blogg med støttende, overtalende innhold som er HJELPSOM av natur, og ikke skrytende og selgende. Da har du kommet mye lengre enn de fleste andre virksomheter.