27. september 2019
Redesign din nettside med 9 huskelapper
Teknologi og designtrender er i stadig utvikling og i løpet av få år kan det som var kult og moderne være utdatert, i mange tilfeller enda raskere. En moderne nettside, både med tanke på design og teknologi, vil være et stort konkurransefortrinn. Derfor har vi listet opp 9 huskelapper du kan ta med deg ved redesign av din nettside.
1. Tenk på førsteinntrykket
Det sies at man får én sjanse til å skape et godt førsteinntrykk, og det samme gjelder på nett. Har du tenkt på hvordan din nettside oppfattes for besøkende, om din tilstedeværelse samsvarer med det din bedrift er og det du tilbyr?
Den visuelle identiteten din er det som først og fremst sier noe om hvem din bedrift er og hva som er deres tjenester/produkter. Elementer som bilder, farger og fonter er med på å skape et inntrykk for de besøkende.
2. Skill deg ut på en positiv måte
Du ønsker at besøkende skal huske deg, anbefale deg og komme tilbake. Visuell identitet handler om å skape troverdighet og om å være gjenkjennelig. Hva gjør deg unik? Hva brenner du for? Hvilke verdier og hvilket budskap er det viktig for deg å formidle? Som bruker velger man gjerne det varemerket som kommuniserer på en tydelig måte og har en iøynefallende visuell identitet. På hvilken måte skiller du deg ut i mengden på en positiv måte?
3. Tenk mobilvennlighet
En responsiv tilpasset nettside er et «must» i dag. Dette betyr i korte trekk at innholdet på nettsiden presenteres like bra på «alle» skjermstørrelser (mobil, nettbrett, laptop osv). Å ha fokus på mobilvennlige nettsider er positivt for brukerne, SEO (søkeroptimmalisering) og for innholdet. Det er mange faktorer som spiller inn i et responsivt design, blant annet hvordan innholdet er delt opp. Det å lese en lang tekst på mobil uten avsnitt i form av bilder eller andre visuelle avbrekk er ikke optimalt. Man må også ha fokus på hvordan ulike trykkbare elementer blir plassert – pass på at tommelen klarer å trykke på elementene du ønsker.
4. Sett brukervennlighet i fokus
Hvordan oppleves nettsiden av de som bruker den? Det er viktig at brukeren intuitivt skjønner hva som skal gjøres, og at det er en logisk og naturlig flyt fra det ene til det andre. Tenk på hva du ønsker at brukeren av nettsiden skal gjøre. Er det lett å finne det man leter etter? Er navigasjonen forvirrende eller er viktig innhold skjult?
5. Analyser konkurrentene dine
Man trenger selvsagt ikke gjøre et redesign hver gang en av dine konkurrenter gjør en endring, men det å analysere sine konkurrenter er en smart måte å finne ut hva både du og dine potensielle kunder synes fungerer. Hent inspirasjon fra blant annet designelementer til funksjoner og se hva som skal til for at du skiller deg ut på markedet innen din bransje. Har din konkurrent gjort endringer som ender opp med å stille deg i skyggen? Ja, da er det sannsynligvis på tide å brette opp ermene og pusse opp litt.
6. Sett gode mål
Hva ønsker du å oppnå? Bruk gjerne statistikk og sett målene i tall. Et eksempel på en målsetning kan være å øke trafikken med en gitt prosent de neste 3 månedene. Kréatif bidrar med å sette opp konkrete tiltak som skal hjelpe deg til målet. Selv om en nettside med mye innhold ofte kan ha høyre synlighet på nett enn sider med lite, er det viktig å sørge for at dette innholdet er relevant. Innholdet skal appellere til din målgruppe og generere nye leads for deg.
7. Behold det som fungerer
Ofte utfører man et redesign med ønske om å forbedre resultatene. Men hva er det som egentlig fungerer bra fra før av? Kartlegg hvilke elementer av nettsiden som fungerer fint, og ta dette med deg videre – kanskje noen elementer bare trengs å finpusses litt? Hvis du har mange bloggartikler som treffer godt, ta de med deg videre og ikke glem å omdirigere url-ene!
8. Hva er dine USP?
Hva er dine Unique Selling Propositions? Altså den tjenesten eller egenskapen som er unik fra resten av dine konkurrenter på markedet. Kartlegg hva som gjør at dine potensielle kunder skal velge deg og dine produkter/tjenester fremfor konkurrentene sine?
9. Identifiser dine call-to-actions
Hva slags handling vil du at dine besøkende skal foreta på nettsiden din? Hva vil du at de skal gjøre for å generere leads og potensielt gi deg nye kunder? Sørg for å ha et tydelig hiearki og gode calls-to-actions (CTA), slik at den som besøker nettsiden din lett forstår hva du ønsker at de skal gjøre. Tenk på hvordan teksten blir plassert med tanke på hva du ønsker å formidle.
Vi hjelper deg med redesign!