Hva er en landingsside?
En landingsside er den første siden en besøkende kommer til når noen besøker nettstedet ditt. I de fleste tilfeller kommer man til landingssiden enten via et Googlesøk eller fra en annonse.
Når man har kommet inn til landingssiden, tar det som regel et sted fra 10-20 sekunder før brukeren bestemmer seg for å bli eller for å gå ut av siden igjen. Vi har laget en kort liste med konkrete tips for hvordan du kan skape en optimalisert landingsside.
1. Ha ETT godt budskap
Landingssiden bør fokusere på ett budskap for å være mest mulig effektiv, og alt innhold på siden bør være av relevans for dine produkter eller tjenester.
2. God overskrift
Overskriften vil være et av de første elementene brukeren ser, og det er viktig at overskriften tydelig refererer til stedet hvor brukeren kom fra. Den skal fange oppmerksomheten og kommunisere en tydelig fordel. Bruk navnet på tjenesten eller produktet, og pass på at den tar igjen budskapet. For å øke SEO-score bør tittelen være det samme som URL-en.
3. Fokuser på brukeren
Hva vil du at brukeren skal gjøre når de kommer til deg? Innholdet på siden må oppleves relevant i forhold til hva brukeren forventer å finne - veien ut av siden din er enkel, dersom de ikke finner det de ble forespeilet. Det kan være smart å starte med en søkeordsanalyse for å bygge opp siden rundt de mest brukte søkebegrepene. Viktige begrep for deg og din bedrift som har betydelig søkevolum bør få egne landingssider. Forhold deg til ett produkt eller en tjeneste per landingsside.
4. Troverdighet
Det er viktig at de besøkende vet at de kan nå deg, og at bedriften din er ekte. Ved å ha firmanavn og kontaktinformasjon synlig vil øke troverdigheten hos brukerne. Tillit og troverdighet kan også bygges ved å vise til dokumentert autorisasjon, gode kundereferanser, eller om bedriften har mottatt noen form for utmerkelser som skaper tillit.
5. Call-to-action
Hva vil du egentlig at brukeren skal gjøre? Skal de handle en vare, fylle ut et kontaktskjema eller melde seg på et nyhetsbrev? Tilrettelegg for ønsket handling, og gjør det tydelig for kunden at dette er det de skal gjøre. Fokuser på én CTA (handlingsknapp) og bruk gjerne oppfordrende ord som «kjøp nå», «meld deg på i dag» osv.
6. Test!
Det er mange som kan mene mye om hva som vil fungere best, men det er testing som vil gi deg det riktige svaret. Test gjerne med ulike overskrifter, ulike hovedbilder, farger og plasseringer. Husk å alltid endre få elementer om gangen. Endres mange elementer på en gang vil du ikke få svarene på hva som fungerte og hva som ikke fungerte. Det finnes flere ulike teknikker og systemer for å gjennomføre en god testing – vi i Kréatif hjelper deg gjerne.
En landingsside trenger ikke alltid være en del av en eksisterende nettløsning, men kan i mange tilfeller fungere godt som en frittstående kampanje eller fokus på en aktivitet som har fokus en gitt periode. Uavhengig om landingssiden er en del av en eksisterende løsning eller ikke, er den en stor del av din markedsføringsstrategi og det er derfor viktig å ha optimale sider som konverterer.