02. januar 2020
Fra besøk til kjøp
En viktig årsak til suksess og gjentagende handel på nett er brukervennlighet. Her får du 8 raske tips til hvordan du kan øke konverteringsraten i nettbutikken når kunden er på besøk.
En god søkemotor
Den raskeste måten å finne et produkt på er gjennom søk, og søk er derfor den funksjonen mange vil benytte seg av når de ankommer din nettbutikk. Det er viktig å ha søkefeltet godt synlig. I tillegg må søkerfunksjonen være bra nok. De som følger med er dessverre ikke gode nok. Du kan lese mer om søk og vår solide løsning her.
Kategorier
Kategorisering av produkter er også viktig for en nettbutikk. Produktene bør ligge i logiske kategorier, ellers mister kategoriene sin funksjon. Pass på at det ikke blir for mange kategorier. Lag heller kategorier som “diverse" og "tilbehør". Å ikke finne produkter i kategorier gir ofte hodebry, og da forlater de nettbutikken.
Produktpresentasjon
Kunden har klikket seg inn på et produkt; nå gjelder det at produktet presenteres på best mulig måte og at kunden finner den rette produktinformasjonen. Presentasjonen av produktet varierer ut ifra produkttype og bedrift, men det bør være mulighet for å forstørre bildet og ha bilder ut ifra ulike vinkler. Har du anmeldelser? Det gjør deg til et transparent bedrift og folk vil føle det tryggere å handle av deg. Her kan du lese om hvordan man tar egne produktbilder
Design
Designet spiller også en stor rolle. Du kan lese mer om hvordan brukervennlighet og design går hånd i hånd her.
Vær tydelig helt til slutt
På vei ut av handlekurven er det viktig å være tydelig med informasjon om fraktmuligheter, retur og kostnader knyttet til dette. Tilby fraktmuligheter ut ifra hvor raskt kunden ønsker å få levert produktet. En nøyaktig leveringsdato er verdt mye.
Hvem er du?
Før kunden legger igjen betalingsinformasjon og annen informasjon om seg selv, kan det hende de trenger en siste trygghetserklæring fra deg. Spesielt dersom det er nye besøkende. En “Om oss”-side viser at du er en seriøs nettbutikk.
Kom tilbake!
Mange forlater nettbutikken uten å kjøpe noe, og i noen tilfeller skyldes det andre forhold enn nettbutikken. Det kan være at det ikke passet å kjøpe akkurat der og da. Det er lurt å følge opp de som forlater butikken med remarketing - fang oppmerksomheten deres med annonser for produktet de har tittet på.
Velkommen igjen!
Overrask din nye kunde med en positiv verdi som en rabattkode til neste kjøp. Det kan resultere at kunden blir handlende kunde flere ganger.
Vil du redesigne din nettbutikk? Kom i gang i dag. Vi hjelper deg!