14. februar 2020
Bildebruk i nettbutikker
Netthandelen øker og samtidig øker kampen om kundene. I dag har du bare noen få sekunder på å overbevise kunden til å handle av deg. Derfor kommer behovet om gode produktbilder til syne, men hva er egentlig et godt produktbilde?
Der man i vanlige butikker kan ta og føle på et produkt, har man kun et bilde å gå ut ifra på nettet. Det gjør at behovet for gode og informative bilder øker, slik at kunden skal få en best mulig beskrivelse av produktet på nett.
Teknisk informative bilder
Det skal være enkelt å orientere seg på nett. Vi ønsker ikke å lese store mengder med tekst, men vi ønsker å se nyttig informasjon raskt. Enda bedre er det om vi kan få denne informasjonen ut ifra et produktbilde.
La oss si at en kunde leter etter et trådløst headset. Da vil prosessen gå enda raskere dersom kunden kan se om produktet er trådløst eller ikke ut ifra produktbildet. Et nærbilde av produktets logo er derfor et dumt valg. Viser du et bilde av et trådløst headset og det ikke er trådløst, vil dette kun skape irritasjon og du har kanskje tapt en kunde. På bildet under kan du også se hvilken lader-utgang produktet har. Kanskje slipper kunden å lese produktinformasjonen.
Bilder i riktig kontekst
Denne type bildebruk er av en mer eksklusiv art og skaper et seriøst uttrykk, men den er ofte kostbar. Det er spesielt kostbart dersom du har mange produkter. Det passer best til de som har en mindre produktgruppe eller mange produkter som kan settes sammen i et bilde. Et eksempel på dette er kjøkkenleverandører.
På bildet under kan du se flere produkter som fliser/sprutvegg, skapfronter, håndtak og benkeplate - alt i ett bilde. Benytt deg av slike bilder hvis du ønsker å sette fokus på noen få, men spesielle produkter. Det å samle flere produkter på denne måten gir kunden flere idéer og inspirasjon, i forhold til produkter som blir vist hver for seg.
Et annet eksempel for å inspirere kunden er å vise produkter med eller på mennesker. Dette er spesielt relevant for klesbransjen. Du kan for eksempel vise en skjorte på en person, og gjerne sammen med andre klær bedriften selger (bukse, sko, belte). Det kan bidra til mersalg, selv om det er skjorten som er hovedproduktet.
Kundebilder
Det å ta profesjonelle studiobilder kan fort bli kostbart, derfor velger mange å ta egne bilder eller benytte seg av bilder tatt av kunder. Les mer om hvordan du kan ta egne produktbilder.
Lar du kunder laste opp egne bilder av produkter gir dette en tillitsfølelse for neste kunde. Dette er spesielt populært innen klesbransjen og restaurantbransjen. Dette gir neste kunde muligheten til å se hva man egentlig får.
En måte å få folk til å laste opp egne bilder er å gi dem en form for belønning i et fordelsprogram eller rabatt ved neste kjøp. Ellers er det jo en ære i at bedriften reposter innlegget i sine kanaler.
Få frem detaljer
På nettbutikken mister man muligheten til å ta på produktet. Det er derfor ekstra viktig å ha nærbilder, dersom det er nødvendig for ditt produkt. På denne måten kan man oppnå flere kjøp, ved at kunden ikke lurer på småting rundt detaljer som hindrer kjøpet. På en annen side kan du også unngå returer. Under ser du et eksempel på et detaljert bilde av en genser.
Hvor stort er egentlig produktet?
Det kan ofte være vanskelig å bedømme størrelsen på et produkt basert på et bilde. Det er derfor lurt å ha riktig proposjonerte bilder der det trengs. Se eksempelet på bildet under. Det er ikke alltid lett å se for seg hvor stor klokken er før den sitter på håndleddet ditt, men med bildet under får du en bedre forståelse av klokkens størrelse.
Ønsker du hjelp til din nettbutikk?
Send oss en mail!