06. mars 2020
Hvorfor avbryter kunden kjøpet?
Har du noen gang lurt på hvorfor kunden stopper opp i handlekurven i din nettbutikk? Hva gjør at de ikke fullfører kjøpet?
Hvorfor handler vi egentlig på nett?
For å forstå hvorfor kunder avbryter kjøp, tar vi først en titt på hvorfor de i utganspunktet velger å handle på nett. Dette gir oss en pekepinn på hva kunder leter etter i din nettbutikk. Under ser du en oversikt over hvorfor nordmenn velger å handle på nett. La oss se om vi finner igjen noen av punktene her blant grunnene til at kunder avbryter kjøp.
-
Sparer tid/det er enkelt
-
Lave priser
-
Finner produkter som ikke finnes andre steder
-
Lett å sammenligne produkter og priser
-
Ikke avhengig av åpningstider
-
Større utvalg
Hvorfor stopper de opp?
Ifølge Nets (2019) er det 38% som avbryter kjøp på nett. Noen ganger er det rett og slett fordi kunden ombestemmer seg, og ikke ønsker produktet allikevel. Andre ganger er det fordi selve nettbutikken ikke tilfredsstiller kjøpers behov. Her ser du hovedgrunnene til avbrytelsene:
-
Totalprisen inkludert levering var for høy
-
De finner ikke betalingsformen de ønsker
-
Registreringsprosessen var for tungvint/komplisert
-
Betalingsprosessen fungerte ikke
-
Tekniske problemer på nettsiden
-
Manglende tillit
Enkel utsjekk og betaling avgjørende
Betalingsløsning og kronglete utsjekk/registrering er to av hovedgrunnene til at kjøp blir avbrutt. Dette finner vi igjen i hovedgrunnen til at vi handler på nett: det sparer oss for tid og unødvendige oppgaver.
58% vil helst slippe å taste inn kortopplysninger, og 62% handler på mobil eller nettbrett (Nets, 2019). I tillegg til at nordmenn har "dårlig tid" og ikke ønsker å taste inn mye informasjon, er mobil og nettbrett mye brukt i netthandel. Her forventes en annen effektivitet enn om man handler via en stor skjerm. Les mer om velfungerende sider her.
Det hele handler om å gi kunden en enkel handleopplevelse.
Få riktig betalingsløsning
Så hvordan skaper du en enkel utsjekk? Norske forbrukere handler mest med kort. På den andre siden finner vi PayPal, Vipps og Faktura (Nets, 2019). Samtidig er det Vipps og Paypal som scorer høyest på å gjøre betaling enklest og raskest mulig. Kréatif tilbyr alle løsningene.
Det er Vipps som har den største veksten fra året før med 3%, og vi er stolte av at vi er den første plattform-leverandøren med Vipps Hurtigkasse!
Vi kan hjelpe deg med både enkel utsjekk og betalingsløsning. Ta kontakt for færre avbrutte kjøp
Kilder: Norsk E-handelrapport, Nets 2019