26. juni 2020
Etter korona: Endret handlevaner?
Koronaen tvang oss inn på nye digitale plattformer, både i jobbsammenheng og fritid. Netthandelen gikk til himmels. Har nordmenn endret sine handlevaner for godt?
Nordmenns handlemønster på nett.
En mer digital hverdag
Digitale verktøy har i større grad blitt tatt i bruk under koronaen. Mange nordmenn ble sendt hjem til hjemmekontor og tok i bruk nye digitale plattformer i jobbsammenheng. Store deler av samfunnet ble stengt, noe som gjorde at netthandelen gikk til himmels og andre møteplasser ble digitalisert. I tillegg har nye brukergrupper funnet veien til digital handel. PostNord kunne en uke vise til at hjemleveringen økte med 90 prosent sammenlignet med 2019.
En ting som er sikkert er at de som ikke hadde en nettstrategi før krisen inntraff, merker det nå. Har alle disse endringene satt varige endringer i norsk forbrukeratferd? Har vi blitt enda mer åpne for det digitale? Dagens økning av digital atferd i samfunnet vil sette spor, få langtidsvirkninger og nye vaner vil etablere seg.
Det kan bli den kommende normalen.
Økende tall før krisen
Det er ikke sånn at nordmenn var fremmed for netthandel før korona-krisen. Faktisk er nordmenn storhandlere på nett, som setter rekorder år etter år. Det har vært en jevn stigning i netthandel helt siden 2009. Statistisk sentralbyrå viser til at 80 prosent av nordmenn mellom 16 og 79 år netthandlet i løpet av de siste 12 månedene. Med andre ord betyr det at alle aldersgrupper er på plass, og de hyppigste netthandlerne befinner seg mellom 25-54 år. De mest populære kategoriene er klær, sportsutstyr og arrangementsbilletter, men krisen har satt spor her også. For eksempel økte salg av dagligvarer kraftig. Nå som vi befinner oss i normaliseringsfasen - er endringene varige? Vi vet i hvert fall dette:
Netthandelen tar stadig større markedsandel og er kommet for å bli.
Løsningen
Det vi så før krisen, og som mest sannsynlig vil bli enda viktigere etter krisen, er at det er de heldigitale og halvdigitale bedriftene som er vinnere. Eksempler på løsninger under koronaen var å flytte store deler av omsetningen over til nettbutikk eller "klikk og hent-løsninger". Det er de som har integrert slike gode brukeropplevelser med teknologiske plattformer og digital markedsføring, som har klart seg best i tiden vi er inne i.
Det er ikke dermed sagt at de fysiske butikkene dør ut, men det vil være enda viktigere å være tilgjengelig på digitale plattformer.
Kom raskt i gang
Da koronaen traff oss, la vi merke til at kunder så fordelen av å være på nett og flere ønsket å ruste opp nettløsningen. Vi i Kréatif har nettløsninger for den minste bedriften og til den vel etablerte bedriften, som ønsker et helt unikt design og de beste funksjonene. Vi jobber daglig med bedrifter av ulik størrelse i forskjellige bransjer, og vet hva som skal til for å skape vekst og være der kundene er - på nett.
Vil du at vi skal hjelpe deg i gang? Klikk her: Jeg vil ha hjelp til å starte opp nettbutikk
Starte opp nettbutikk på egenhånd?
Er du nyoppstartet eller en mindre bedrift, og ønsker å prøve deg fram på egenhånd? Da Kan Frigg Store Small være løsningen for deg. Registrer deg i dag og kom i gang med din nettbutikk! Her kan du velge mellom to løsninger.
1. Løsningen med Vipps Hurtigkasse. Her er det ingen kostnad før salg.
2. Her velger du en annen passende betalingsløsning og betaler kun 299,. i lisens, samt det betalingsløsningen tar i transarksjonskostnad.
En rimelig og enkel måte å komme i gang med din nettbutikk!
Kilder: Statistisk Sentralbyrå