Black Friday og/eller Black Week?
Tall fra Nets viser at i 2020 var det en nedgang i handel på selve Black Friday, men en massiv økning totalt gjennom hele uken. Flere spår at Black Friday er blitt til Black Week. Du må derfor ta valget om dine tilbud skal gjelde hele uken, eller kun på Black Friday. Har du råd til å miste Black Friday-kundene til et "mandagstilbud" hos en konkurrent? En løsning kan være å ha tilbud på enkelte kategorier gjennom uken, og kjøre større tilbud på Black Friday. Enten det gjelder én kategori eller "alle varer".
Det har også vært tendenser til at Black Friday gjelder hele måneden. Her skal du ha i bakhodet at jo flere dager du strekker ut Black Friday, jo mindre eksklusivt kan dine tilbud virke, og kunder venter det ut.
Vær tidlig ute
Det er viktig å være ute i god tid med innkjøp og forberdelser. Du må også være tidlig ute med planlegging av annonsene. Annonseprisene øker kraftig det siste kvartalet, da det er flest høytider denne tiden på året. Godkjenningene vil også ta lenger tid, da “alle” skal ha annonser til Black Friday. Du må være komfortabel med annonsebeløpet, men du må forvente å mangedoble det i forhold til ditt vanlige annonsebeløp.
Tilbudet må smake
Dette er ikke dagen for lave prosentavslag. Dette er dagen hvor folk forventer et godt tilbud de ikke kan gå glipp av. Har du ikke råd? Tenk annerledes! Kan du sende med en liten gave på kjøpet eller ha "ta 3 betal for 2"?
Redd for å prise ut produktene? Hold timestilbud på produkter eller hele produktkategorier.
Hvilke produkter skal du velge?
Mange vil forvente at bestselgere dropper i pris, eller at produkter som sjeldent er på tilbud kommer på salg. Det er også en anledning til å kvitte seg med varer fra lageret.
Ha nok folk på jobb
Det kan være mange som har spørsmål denne dagen/uken, så sørg for at det er noen på jobb til å svare på henvendelser. Får de ikke raskt nok svar kan de gå over til neste nettbutikk. Ofte følger kunder med på timestilbud og de har ikke tid til å vente på deg.
Mobilvennlig
Over 50% av de som netthandler bruker mobilen, og det er ikke annerledes på Black Friday. Sørg for å ha en mobilvennlig nettbutikk. Dette gjelder også for annonsene.
Fortell kundene om dine tilbud
Sørg for at dine Black Friday-tilbud kommer tydelig frem i alle kanaler. I nettbutikken kan du ha en toppbanner som forteller om din Black Friday-kampanje. Vi kan hjelpe deg!
Stresstest nettbutikken din
Unngå å miste kunder, fordi nettbutikken din ikke håndterer økt besøk. Stresstest nettbutikken ved å simulere Black Friday. Har du en plan hvis nettbutikken går ned? Har du noen som står klar, og har du en "fallback-version" av siden man kan gå tilbake til? Vi i Kréatif kan hjelpe deg med dette.
Ikke klar til Black Friday?
Vi kan for eksempel hjelpe deg med bannere og design, eller lage en egen Black Friday-kategori! Ta kontakt med oss