Førsteinntrykk
Førsteinntrykket er viktig, og det er spesielt viktig på nett. På nettet har du bare noen få sekunder på å overbevise kunden om at han eller hun har kommet inn på riktig side. Da er det viktig at det første kunden møter er en fin, ryddig og oversiktlig side. Tenk på detaljene for å få helheten i orden. Førsteinntrykket er med på å bygge opp tillit.
Les også: tillit gir kjøp
· Skriftstørrelse bør ikke være mindre enn 14 piksler
· I utgangspunktet bør bakgrunnsfargen være hvit. Alt annet bør skille seg ut fra bakgrunnen
· Ha logoen din i god kvalitet. Hvis logoen ikke er i orden, skaper du et dårlig inntrykk
· Ha også beskrivende bilder
· Oppdater! Ikke la gamle bilder ligge for lenge
Brukervennlighet
Etter at kunden har fått et godt førsteinntrykk og er overbevist om at siden er bra, vil han eller hun begynne å utforske mer. Da er det viktig at brukervennligheten er god.
· Sjekk at nettsiden fungerer på alle skjermer. Les også: mobilvennlig nettbutikk
· Ha et godt synlig søkefelt og hovedmeny
· Ha synlig og logiske kategorier. Kunden skal ikke lete lenge for å finne riktig produkt
· Ha et kontaktskjema og eventuelt chat synlig på alle sider. Det skal ikke være vanskelig å komme i kontakt med bedriften
· Tilby FAQ (ofte stilte spørsmål)
· Link til kanaler i sosiale medier
· Logg inn/registrering og handlekurven bør være synlig
Salg
Hele nettsiden bør være lagt opp til at salg er enkelt. Produktene skal bli servert fra start til slutt.
· Vis til de mest populære produktene på forsiden
· CTA-knapper bør være flere steder
· Vis tydelig pågående kampanjer og tilbud
· Nyheter og blogg bør prioriteres på forsiden
· Vis til hva andre har kjøpt eller vis til en toppliste
· Har du en fysisk butikk? Vis hvor den ligger
Les også: klar til Black Friday?
Produkter
Når kunden har funnet vei til et produkt er det viktig at all informasjon om produktet er tilgjengelig. Dette gjelder pris, sammensetning, størrelser, farger, opprinnelse etc. Det er også andre ting som bør være på produktsidene:
· Pris og eventuelle rabatter
· Kundeanmeldelser vil øke tilliten
· Vise relaterte produkter eller “andre kjøpte også”
· Bruk profesjonelle produktbilder, gjerne med zoom-funksjonalitet
· God informasjon om produktet. Husk at teksten bør være original og unik
· Tydelig knapp til “legg i handlekurv”, endre antall og “gå til handlekurven”
· Betalingsinformasjon
· Ha en ønskeliste-knapp eller en favoritt-knapp
· Om du har en chat-funksjon bør den være på alle produktsidene
· Er produktet utsolgt bør siden vise relaterte produkter og mulighet til å registeret seg for varsling om når produktet er på lager
Betaling
For at kundene skal handle er det viktig med en sømløs utsjekk. Derfor bør utsjekkprosessen være så enkel som mulig.
· Ha max 4 steg i utsjekk
· Tilby de vanligste betalingsmåtene og avbetalingsordning. Les mer: hva er Vipps Hurtigkasse
· Gjør utsjekk enkel ved bruk av symboler, farger og ikoner
· Legg utsjekk-knapp flere steder. Kunden skal ikke lete etter utsjekk
· Spør kunde ved utsjekk om hxn ønsker å fortsette å handle, og tilby produkter fra ønskeliste eller “lignende produkter”
· Tilby goder som gratis frakt dersom kunden handler over en viss sum
· Tilby ulike leveringsalternativer
· Vis når kunden kan forvente å få produktet levert
Etter kjøp
I en nettbutikk har du mulighet til å følge opp kunder i etterkant av kjøpet. Man har også mulighet til å kontakte de i nyhetsbrev, hvis de sier ja til dette. Slik kan du følge opp kunden i etterkant:
· Takk for handelen
· Send kvittering med produkt, pris osv.
· Fortell hvor produktet blir levert
· Sporingslenke hvis mulig
· Tilby kunden å angre kjøpet
· Link til support og hjemmesiden
· Send ut spørreundersøkelse om handelen
· Spør kunden om en produktvurdering – tilby rabatter, gavekort etc.
· Send mail til kunder som ikke har handlet på en stund og tilby rabatter/andre ordninger ved neste kjøp
· Har du en kunde som har ting i handlekurven, men ikke fullført kjøpet? Send en mail og hør om kunden vil gjennomføre handelen