27. november 2020
5 tips for å bygge merkevaren gjennom design
Vi har samlet noen tips til deg om hvordan du kan bruke nettløsningen din til å bygge merkevaren, slik at den har større mulighet til å treffe målgruppen din.
Vil du snakke med en dyktig designer?
Vi lever i en tid der ånden av entreprenørskap er sterkere enn noen gang. Lidenskapelige mennesker over hele verden lanserer alle slags geniale merkevarer for å løse problemer og gjøre livene våre enklere. Merkevarebygging er et viktig element for å posisjonere seg på markedet og skape en størst mulig sjanse for at bedriften din skal lykkes.
Her har vi samlet noen tips til deg om hvordan du kan bruke nettløsningen din til å bygge merkevaren, slik at den har større mulighet til å treffe målgruppen din.
1. Bruk riktige farger
Hvis du vil bygge et kraftig merke gjennom webdesign, er det å forstå fargenes rolle i merkevarebygging en av de første elementene du bør tenke på. Tro det eller ei, hver farge sier noe, og du vil velge de riktige fargene for hva nettløsningen din faktisk vil si. For eksempel er rød generelt assosiert med attributter som lidenskap, ungdom og energi. Tilsvarende er gul en munter, varm og vennlig farge. Så når du har god forståelse av forskjellige farger og deres følelsesmessige assosiasjoner, kan du velge de riktige fargene for nettstedet ditt for å formidle merkevarebudskapet ditt riktig.
2. Logoen din er viktig
Logoen er et uunnværlig element av et hvert merke. Logoen er en stor del av din bedrifts ansikt utad og vil representere det merkevaren din står for. Den vil også bygge gjenkjennelse, da publikum vil være i stand til å kjenne igjen merkevaren din enkelt på tvers av ulike kanaler som nettløsningen din, sosiale medier, e-post osv. Logoens plassering er viktig for å skape trygghet og gjenkjennelse på nettløsningen. Besøkende søker i toppseksjonen av siden for å se hvilket nettsted de har landet på, og det vanligste er å plassere den til venstre eller i midten. Tenk på logoens lesbarhet og pass på at eventuelle bokstaver i logoen er godt synlig.
Enkelhet, originalitet, tidløshet og skalerbarhet er noen av hovedprinsippene for en god logo.
3. Gi merkevaren litt personlighet
En nettløsning bør være innbydende for de besøkende, og den beste måten å gjøre dette på er å gi merkevaren litt personlighet. For eksempel kan du legge til taglines som formidler budskapet ditt og dele historier om fornøyde kunder. For å holde nettløsningen i tråd med tiden bør man holde tritt med hva som trender innen nyanser av farger og skrifttyper. Det handler om å speile budskapet i nettløsningen, samtidig som det er attraktivt og gjenkjennbart i merkevaren.
4. Hold deg til designprofilen
Designet på nettløsningen din bør være gjennomgående for at det skal fungere. Fargepaletten, tonefall i språk, skifttyper, ikoner osv bør være i tråd med designprofilen og være gjennomgående på sidene. Det samme gjelder brukegrensesnittet. Et eksempel kan være kjøpsknapper på nettbutikker – denne knappen bør være lik og gjenkjenbar gjennom alle sider med kjøpsfunksjonalitet.
Et gjennomgående design med et godt hierarki vil gjøre den enklere for brukerne av nettløsningen din å navigere seg rundt. Er hiearkiet godt satt opp vil man guide brukerne til å gjennomføre handlingen man ønsker. Er den ønskede handlingen for eksempel et kjøp, bør kjøpsknappen være tydelig og være blikkfanget til brukerne.
5. Gi besøkende en grunn til å velge deg
Når besøkende er innom nettløsningen din for første gang, vil de ha spørsmål som «Hva slags produkter tilbyr dere?» eller «Har dere løsningen på mitt problem?». For å svare på spørsmålene på en god måte, bør budskapet på nettløsningen være tydelig.
Fortell besøkende hva merkevaren din er og hva den faktisk gjør på enklest mulig måte. Still deg selv spørsmål som inneholder «hva», «hvorfor» og «hvordan» og tenk på hvordan du skal formidle svaret til de besøkende så kortfattet som mulig.
Våre designere kan hjelpe deg!