12. mai 2021
Grossist uten nettbutikk?
Markedet er i endring og ønsker deg, som grossist, på nett!
Kontakt oss for nettbutikk med ERP-integrasjon
Markedet er i endring og flere grossister inntar nettmarkedet. Kom i gang med nettbutikk med ERP-integrasjon du også! Les hvorfor i denne artikkelen.
Hva er ERP?
ERP står for enterprise resource planning, altså virksomhetsstyring i en programvare. Her dekker man bedriftens behov innen lønn, HR, rapportering, prosjekter, logistikk og finansstyring.
Forskjellen på B2C- og B2B-nettbutikk?
En B2C-butikk er tilgjengelig for alle, mens en B2B (typ grossist) er i de fleste tilfeller kun tilgjengelig for et utvalg av kunder. Altså kunder de selv har godkjent for kjøp. Det er også slik at en grossist ikke ønsker vise sine priser og/eller produkter til de som ikke er kunder.
Det vil si at de fleste velger en delvis eller helt lukket nettbutikk. Da må kunder ha login for å få tilgang på pris, produkter og kjøpsfunksjon. Kundene har gjerne egne forhandlede priser - her kommer pris/rabattmatrisen til anvendelse, slik at man kan styre fra Visma hvilke priser/produkter kunden ser når de logger inn.
Les om kombinert B2B/B2C nettbutikk her
Bli tilgjengelig på nett
Nettet er en ekstra kanal for salg, og en kanal for å få nye kunder. Dersom man ikke tilbyr netthandel, er det garantert en konkurrent eller en B2C-butikk som overtar salget ditt her. Undersøkelser viser at mange bedrifter kjøper varer fra B2C-butikker, og årsaken er enkel: De finner ikke tilsvarende rask selvbetjening hos sin leverandør.
Rask utvikling
Alt dette bunner i utviklingen netthandelen har hatt de siste årene, og nå spesielt med koronapandemien. Nets kan vise til at salg av fysiske varer har økt fra 30 prosent av den totale netthandelen til 54 prosent. Det har skjedd en endring i folks handlevaner. Hvor mange endringer som blir, vet vi ikke, men det blir aldri som før.
Endringen skaper en ny forventning der ute og også hos grossistenes kunder. De er også vanlige privatpersoner, som ønsker en enkel og intuitiv netthandel hos sin leverandør.
Brukervennlig nettbutikk
Dersom en kunde trenger en vare raskt, og må sende mail eller fylle inn skjema til en grossist, er det en lite effektiv bestillingsmetode. Hadde man da hatt en netthandelsplattform, kan kunden gå inn i nettbutikken og raskt søke opp varen, og deretter velge levering neste virkedag eller hente varen på lageret.
Nettsiden skal gjøre den største jobben, men noen spørsmål fra kunder vil det alltid være. Det må komme tydelig frem hvordan man kommer i kontakt med selskapet, enten det er mail eller live chat. Det er svært viktig at det er kanaler man klarer å bemanne.
Kunden kan dermed få hjelp under hele kjøpsprosessen på nett og ordrene registrerer seg automatisk i Visma. Slipp manuelt arbeid og frigjør tid!
Har du et ERP-system fra før?
Flere av våre kunder har god erfaring med ERP. Vi legger derfor til rette for at du kan fortsette å forholde deg til ERP i mest mulig grad når du starter opp med nettbutikk.
Vi er tredjepartsleverandør av Visma og tilbyr integrasjon med din nåværende nettbutikk, eller så tar vi hele prosessen fra ønske om en nettbutikk til ferdigstillelse av en unik netthandelsplattform.
Kontakt oss for et uforpliktende tilbud