27. mai 2021
5 grunner til at kunder avbryter kjøp
Å identifisere og håndtere disse årsakene er viktig for å skape en positiv kjøpsopplevelse og redusere avbrutte kjøp.
Topp årsaker til at kunden avbryter kjøp
1. Prisen inkludert frakt var for høy
2. Betalingsprosessen fungerte ikke
3. Mangel på tillit
4. De leveringsalternativene jeg ønsket å bruke, fantes ikke
5. Tekniske problemer
Vis totalprisen på forhånd
De fleste som avbryter kjøp gjør det fordi de blir skremt av en høy totalpris. Hvis varen allerede er i handlekurven, tyder mye på at kunden er fornøyd med prisen på selve produktet. Det er da uventede høye kostnader som gjør at kunden velger å avbryte kjøpet. Høye fraktkostnader kan være spesielt avskrekkende for mindre kjøp. En løsning på dette problemet er å vise tilleggskostnader for kundene så tidlig som mulig i kjøpsreisen - gjerne med en gang.
Gjør betalingen sømløs
At betalingsprosessen ikke fungerer er frustrerende og gjør at folk velger å forlate nettbutikken før fullført kjøp. Dette er direkte tap av salg. Sørg for å ha en enkel og sømløs utsjekk, det sparer kunden for tid og unødvendige oppgaver. Muligheten til å spare tid og å unngå unødvendige oppgaver er nemlig noen av hovedgrunnene til at vi handler på nett i utgangspunktet! Sørg for betalingsløsninger hvor man slipper å taste inn kortopplysninger og som gjør det enkelt med mobilhandel. Det er også veldig populært blant de yngre å betale etter de har mottatt varene, så om de må betale før et kjøp, kan du miste de.
Vi tilbyr alle de største betalingsløsningene, slik som Klarna, Vipps, Faktura, Easy og Paypal. Les om betalingsløsninger her