07. oktober 2021
SEO-optimalisert produktbeskrivelse
Produktbeskrivelsene dine kan fort ligne på konkurrentenes beskrivelser. Dette skyldes at produktdetaljene ofte er de samme, og man kopierer direkte fra leverandør. Dersom du SEO-optimaliserer produktbeskrivelsene dine kan du klatre opp på søkemotorene, og du gjør det lettere for forbruker å finne DEG.
90 prosent av informasjonsinnhenting i dag starter med et søk. Hvordan kan du skille deg fra konkurrentene og havne på “førstesiden”? Det finnes flere måter å klatre på, og et av de viktige grepene for en nettbutikk vil være å SEO-optimalisere produktbeskrivelsene.
Vi utvikler netthandelsplattformer. Ta kontakt
Hva bør en produktbeskrivelse inneholde?
Er du usikker på hva en produktbeskrivelse skal inneholde? Da anbefaler vi at du leser dette innlegget om produktbeskrivelser først.
Hva er SEO?
SEO betyr søkemotoroptimalisering og handler om å rangere høyere på søkeord i søkemotorer, slik som Google. En god rangering på søkeord, som er knyttet til produktet/ tjenesten du selge, vil være viktig for å bli presentert over konkurrentene dine. Rangerer du høyere på disse søkeordene, gjør du det enklere for forbruker å finne deg når de søker.
SEO-optimalisert produktbeskrivelse
Man kan enten oppnå høyere plassering via betalt annonsering, eller gjennom å score høyt på organisk trafikk. Ved å optimalisere dine produktbeskrivelser bidrar du til å bli mer synlig på nett via organisk rangering. Her får du noen enkle grep du kan gjøre for å søkemotoroptimalisere en produktbeskrivelse.
1. Beskriv produktet
I tillegg til å dele tekniske detaljer må du skrive en liten beskrivende tekst om produktet for å nå opp på organisk rangering. Tekstene skal ikke være lange, men heller korte, gode og beskrivende. Skriv til forbrukeren - hva ville du trengt av informasjon om et produkt for å gjennomføre et kjøp? Dersom de ikke finner det de leter etter vil de søke etter informasjon andre steder.
Du vil kanskje like: Hvorfor avbryter kunden kjøp?
2. Skriv unikt
Noe av det viktigste ved produktbeskrivelsene er å skrive unikt. Å kopiere produktbeskrivelser fra leverandør er derfor en svært dårlig idé. Denne informasjonen sendes til alle som selger produktet, og mange vil derfor benytte det i sine tekster. Dette vil føre til at mange har identisk innhold, noe som kan resultere i at du blir straffet av Google for plagiat, og bli utestengt fra søkeresultatene.
3. Riktige søkeord for ditt produkt
Hva søker forbrukere etter? Hvilket språk bruker de?
Du kan garantert mye om produktet eller tjenesten du tilbyr, inkludert mange fagutrykk. Her er det viktig å gå bort fra fagspråk og finne ut hvordan forbrukere oppfører seg i søkemotorene. Du kan med fordel gjennomføre søkeordsanalyser og snakke med de som har kundekontakt i bedriften. De vet hva kunder spør etter. Bruk gjerne faguttrykk dersom kundene dine bruker det, men dropp det dersom det er et språk dere kun bruker internt.
Husk å ikke gjenbruke søkeordet for mye. Det kan bli sett på som fylling eller spamming, og man kan dermed bli straffet med redusert rangering. Bruk heller synonymer, som kalles LSI-nøkkelord.
Legg søkeordene inn i teksten, og husk å legge søkeord inn i:
- meta tittel
- meta beskrivelse
- URL
- overskrift (H1)
- bildetekster og alt tag
Trenger du bistand med din nettbutikk? Ta kontakt