22. mars 2022
Hva er omnikanal?
Et trendy begrep i netthandelsverden: Omnikanal. Hva betyr det egentlig?
Hva er omnikanal?
Omnikanal er ikke en kanal slik det kan høres ut som, men det er en strategi som fokuserer på at kunden skal ha en helhetlig brukeropplevelse, uavhengig av hvilken kanal kunden befinner seg i.
Fra én kanal til mange
Tilbake i tid handlet vi i én kanal; en fysisk butikk. Alt foregikk i denne kanalen. Utstilling av produkt, kundekommunikasjon og betalingen ble lagt igjen i kassa. Dette kalles singel-kanal. Med nettbutikkens inntog ble alt annerledes. Transaksjonene skjedde over nett og nye elektroniske måter å markedsføre seg dukket opp. I neste fase dukket sosiale medier opp og begrepet “multikanal” ble tatt i bruk. Det betyr salg gjennom frakoblede digitale og fysiske kanaler.
I dag kan du gjøre handel gjennom mange forskjellige kanaler, når og hvor som helst. Markedsplasser på nett, nettbutikker, mobil, sosiale medier og e-post for å nevne noe. Bedriftene snakker til kundene gjennom e-post, annonser, chat og direktemeldinger for å møte de når som helst. Les mer om chat i nettbutikk her
Det er også slik at kundereisen i dag ikke foregår i en kanal, men via mange kanaler. Her er et eksempel på en dagsaktuell kundereise: Kunde ser en vase i et butikkvindu, men kjøper den ikke. Senere ser hun et tilbud på vasen i sosiale medier, og klikker seg inn på nettbutikken hvor hun velger å kjøpe vasen med levering til nærmeste matbutikk.
Med omnikanal skal denne kundereisen være sømløs uansett hvilken blanding av kanaler som blir tatt i bruk.