23. mars 2024
Nettbutikk for B2B
Vi etablerer B2B-nettbutikker for bedriter i hele Norden.
Hva er en B2B-nettbutikk?
En B2B (Business-to-Business) nettbutikk er en elektronisk plattform der bedrifter kan kjøpe og selge varer, eller tjenester til hverandre. Denne typen nettbutikk fokuserer på transaksjoner mellom bedrifter, i motsetning til B2C (Business-to-Consumer) nettbutikker som retter seg mot forbrukere.
Hvilke muligheter gir en B2B-nettbutikk?
En nettbutikk for et B2B-marked har andre behov enn en B2C-nettbutikk, og vi har flere funksjoner som støtter en slik drift. Nedenfor ser du hvilke funksjoner som ofte er ønskelig for en B2B-nettbutikk blant våre kunder.
Egen innlogging
Med egen innlogging for B2B-kunder slipper man å vise eksempelvis priser eller produkter til privatkundene. I B2B er det vanlig å vise prisene uten MVA, mens i en B2C-nettbutikk er den inkludert i visningen. Denne informasjonen vil derfor være passordbeskyttet, og kun de du gir tilgang vil kunne logge inn.
Fler login
Innenfor B2B er det også vanlig at avdelinger har egne tilganger. Med vår løsning er det enkelt lagt opp til at flere avdelinger har tilgang på én konto, for å spare tid.
Informasjon
Det kan være annen informasjon man ønsker å skjule for privatkunder, men som er viktig for en B2B-kunde. Dette gjelder ofte informasjon om produkter, men også selve produktene. Produktinformasjon er utfyllende informasjon som spesifikasjoner, tekniske detaljer, andre alternative deler osv. Slik informasjon er ikke alltid nødvendig for en B2C-kunde.
Større ordre
Det er vanlig at en B2B-kunde kjøper et større kvantum enn privatpersoner, og det er derfor ønskelig å selge produktene sine i kolli, liter, kg, pakker osv. i dette markedet.
Rabattavtaler
Forskjellige kunder vil også kreve forskjellige avtaler og priser. Med kombinert nettbutikk (B2C og B2B) kan du håndtere disse rabattene for hver kunde, i henhold til avtalen som er blitt gjort mellom dere.