30. august 2019

5 tips til en god nettbutikk

Nordmenn er, som du kanskje vet, i verdenstoppen i å bruke Internett daglig. Vi handler også mer på nett enn noen gang og Internett er derfor en stor del av kjøpsprosessen.

Inne i nettbutikken bruker vi i gjennomsnitt noen sekunder på å bedømme den. Nå har du enten fanget interessen til besøkende eller så går de ut, og de kommer kanskje aldri tilbake. Derfor er det helt avgjørende å ha en attraktiv nettbutikk som fungerer optimalt for å få besøket til å bli. Her kommer 5 tips til hvordan.

1.DESIGN
Design er en viktig del av brukeropplevelsen siden design styrer hvordan informasjon blir presentert. Det er det første øyene våre fanger opp, og på en nettbutikk er dette blant annet farger, former, fonter, knapper, bilder og andre grafiske elementer.

Innen design er det mye å tenke på, men et viktig punkt er at alle elementer er i henhold til profilmanualen. Dette er din visuelle identitet og den må føres gjennom hele siden. I tillegg må designet være rolig og pent å se på. Ha gode kontraster fra diverse elementer og bakgrunn, og gi tekst/bilder/andre elementer luft. 

Og du, husk at nettbutikken må være tilpasset mobil. Nordmenn er også på verdenstoppen i bruk av smarttelefonen, og faktisk starter over halvparten av alle kjøp på mobilen. 

2.GI RELEVANT INNHOLD
Nå som du har designet på plass må innholdet produseres. Det hjelper lite å ha et flott utseende dersom innholdet gir null informasjonsverdi. Mange bedrifter viser innhold ut ifra hvordan de selv ønsker å fremstå i verden. Dette fungerer kun dersom det er av interesse for kunden. Hovedoppgaven er å sørge for at besøkende finner innholdet de leter etter - se det fra et kundeperspektiv. 

Det bør heller ikke være for mye innhold. Det vil se rotete og uoversiktlig ut. Du må gi dem handlingsdrivende innhold. Guide kunden til det de ønsker å finne informasjon om, og avslutt med en call-to-action (for eksempel “kontakt oss”). Det kan det være lurt å be en utenforstående om å teste ut å finne diverse informasjon på siden.

3.GJØR DET LETT Å BEVEGE SEG RUNDT
Husker du fra innledningen at vi bruker noen få sekunder på å bedømme en side? Dersom besøkende ikke klarer å orientere seg rundt på nettbutikken din vil det derfor tømme tålmodigheten deres ganske fort. Det skal ikke være en oppgave å orientere seg rundt, det skaper kun frustrasjon. Få orden på rotete menyer og unødvendig innhold. Husk at dårlig navigasjon også ødelegger for SEO (søkemotoroptimalisering). 

4.GJØR DET ENKELT Å TA KONTAKT
Noen ganger trenger kunder mer informasjon om ditt produkt eller tjeneste, har andre spørsmål, eller kanskje de må kontakte deg for å fullføre et kjøp. Uansett er det avgjørende at kontaktinformasjon er synlig og enkel å benytte. Ha gjerne en egen side for kontakt og husk at den (kontakt oss) er synlig til enhver tid. 

En mulighet er å benytte chat-funksjon, men kun om du har kapasitet til å drive den. Det finnes ikke noe mer irriterende enn å starte en chat-samtale, for å så få en svartid på linje med mail. 

5. IKKE BLI GAMMEL
Har du et nytt produkt? Husk å oppdatere det i nettbutikken også. Er det noe du ikke tilbyr lenger? Fjern det. Oppdater jevnlig forsiden, blogg og produktbeskrivelser for å vise at du ikke er gammel og utdatert. 

Flere bedrifter fornyer siden først etter flere år, men tenk på hvor mye bedriften din har endret seg på den tiden. I tillegg forandrer verden seg utenfor; kunders behov, nye designmuligheter og trender for å nevne noe. 


Vil du at vi skal hjelpe deg og din nettbutikk med disse 5 stegene? 
Send oss en melding